dissabte, 27 de novembre de 2010

El 900ROSA, un testimoni viu de l’evolució de les problemàtiques LGTB

Si parlem d'experiències dirigides a donar suport a la comunitat LGTB, el 900ROSA de la Coordinadora Gai-Lesbiana de Catalunya hauria d'estar en un dels llocs més alts de la llista i això és així per dues raons fonamentals: el suport que des de fa vint anys presta a la comunitat, així com la formació de dones i homes LGTB en eines que els capacita per prestar el servei d'atenció i que, a més, els ajuda a construir-se com a éssers humans LGTC 

                                       (Per Gabriel J Martín, coordinador de projectes de laCoordinadora Gai-Lesbiana)


Com diem, el 2011 farà vint anys que el 900ROSA està en funcionament (ho celebrarem amb una festa com es mereix) i, en aquests vint anys, la seva evolució ha servit com a testimoni de l'evolució de la nostra comunitat i les seves problemàtiques específiques. El 900ROSA va sorgir com a resposta a les contínues trucades que, en els anys terribles de la sida, es rebien a la seu de la Coordinadora Gai-Lesbiana (CGL) demanant informació sobre aquesta malaltia. Actualment és un dels serveis d'informació sobre el VIH que subvenciona el Ministeri de Sanitat a través del Pla nacional sobre la sida.

Al llarg d'aquestes dues dècades, el 900ROSA s'ha anat especialitzant en l'atenció a la nostra comunitat i en la resolució de trucades relacionades amb el VIH. D'aquests grups de persones (les que necessiten informació sobre VIH i les persones LGTB) rebem bàsicament trucades de dos tipus: informatives i d’orientació.

Ni jutjar, ni aconsellar, ni qüestionar

Les trucades d’orientació (counselling) són aquelles en què la persona necessita rebre suport emocional
d'algun tipus o ser ajudada en el procés d'explorar les alternatives amb les quals realment compta davant d'una situació problemàtica.

En el 900ROSA no diem mai a una persona què ha de fer i no ho fem per dos motius: perquè no és ètic i perquè un dels valors de la CGL és la confiança en l'ésser humà. Aquest valor l’expressem, en el nostre treball, confiant que qualsevol dels que truquen pot trobar les seves pròpies solucions si li donem el suport
adequat. Aquest suport que oferim en el 900ROSA es consolida entrenant habilitats d'escolta activa i el
respecte absolut a qui ens truca.

No jutgem, no aconsellem, no qüestionem, som empàtics i ens centrem en els sentiments de la persona. Per nosaltres, qui ens truca és l'important, no el que nosaltres pensem sobre cap assumpte. Hem rebut moltes trucades de persones recentment diagnosticades de VIH (o que acaben de saberque la seva parella és seropositiva). Trucades carregades de pors i angoixes. De pànic davant un futur que, de sobte, ells creuen que acaba d'esvair-se. En el 900ROSA aquestes trucades han estat ateses per un voluntariat format per saber abordar la catarsi emocional que el diagnòstic de VIH desencadena i, també, format sobre la
realitat del VIH que hi ha actualment, de la bondat dels tractaments, de la cronificació de la malaltia i de la normalitat d'una vida seropositiva.

Ens han cridat persones joves de poblets petits que han emigrat a la capital de la seva província per
estudiar a la universitat i que han completat el seu periple intern fins a assumir la seva homosexualitat i s'han enamorat d'algun/a company/a de facultat: "he trobat l'amor, però estic morta de por, perquè perdré la meva família. Com em presento al meu poble amb la meva xicota?", ens han comentat.

Evidentment, situacions així no es resolen en una sola trucada per llarga que sigui. Però la persona tindrà algú, a l'altre costat de la línia, que l'ajudarà a explorar la seva realitat, a veure quines alternatives té, a saber què és urgent i què no ho és. A saber què vol en la seva vida (i què no) i com podria fer-s’ho per aconseguir-ho o superar.ho.

La persona tindrà algú amb qui avaluar la seva cruïlla i definir les seves prioritats reals. Algú que l'entén i que sap posar-se al seu lloc. Algú a qui pot trucar cada vegada que vulgui.

"En el 900ROSA no diem mai a una persona què ha de fer i no ho fem per dos motius: perquè no és ètic i perquè un dels valors de la CGL és la confiança en l'ésser humà."
El 900ROSA és gratuït, anònim i confidencial. Hi som tots els dies de l'any, de 18 a 22 h, i les persones
que l'atenem voluntàriament formem una família que ja compta amb diverses generacions.

Formar part de l'equip del 900ROSA suposa un esforç important que en la CGL reconeixem i un estàndard de qualitat que no sempre resulta fàcil aconseguir. Som conscients que cada vegada exigim més al nostre voluntariat, però també som conscients que, per sobre de tot, el més important són les persones que ens truquen i que rebin una atenció com no se'ls donarà en cap altre telèfon.

Per formar part de l'equip del 900ROSA, cal passar un procés que s'inicia amb una entrevista amb la persona responsable del servei. En aquesta entrevista, s’explica a la persona què és el 900ROSA i en què consisteix el curs que van a fer. S'avaluen les expectatives dels candidats i algunes de les seves característiques
de personalitat per veure si el seu perfil s'adequa al servei. Els seleccionats entren a un curs de formació que dura set setmanes amb dues sessions setmanals de formació de dues hores i mitja cadascuna.

Aquest període finalitza amb un cap de setmana pràctic en què es fan simulacions de trucades (des de les més senzilles fins a les més dures d'abordar) i en el qual els monitors valoren qui està preparat per iniciar les seves monitoritzacions i qui no ho està. A les sessions del curs es tracten temes com ara: VIH, ITS, drets, educació,
sexualitat homo, transsexualitat, sexe segur i molta orientació.

Qui superi el cap de setmana pràctic iniciarà un període d’uns dos mesos de monitoritzacions amb la supervisió d’una persona veterana en el servei i del qual no sortirà fins que pugui atendre el 900ROSA en solitari. Com es pot imaginar, la xifra de persones que acaben el període de monitoritzacions
és molt inferior a la de persones que acudeixen a l'entrevista. La relació ja és d’una quarta part, és a dir: de cada quatre persones que vénen a realitzar l'entrevista, només una s'acaba incorporant l servei. Potser és una
ràtio molt baixa, però la responsabilitat que exigeix atendre el 900ROSA ens fa sentir, en certa manera, orgullosos del fet que no resulti fàcil arribar a despenjar el telèfon i poder dir: "900ROSA,bona tarda, en què et puc ajudar?"
Dos voluntaris del telèfon 900ROSA participant en un cap de setmana de formació.



El cap de setmana pràctic

El cap de setmana pràctic és un dels moments més esperat de l'any. Voluntaris en formació, monitors voluntaris veterans anem tots junts a una casa rural i convivim des de la tarda del divendres fins a la tarda de diumenge. Iniciem el cap de setmana amb jocs i dinàmiques que afavoreixen la cohesió grupal i l'obertura de
la confiança per aconseguir la integració de nous i noves amb els veterans.

Dissabte es fan diversos torns de simulacions en microgrups amb un monitor, un veterà que fa d’usuari,
així com tres o quatre aprenents que fan torns per fer simulacions d'atencions i que reben feed-back del
monitor i de l’“usuari”. La tarda i la nit es converteixen en un espai per a la convivència i el gaudi: jocs, cinema, crispetes... El diumenge al matí fem una gran revisió del que s'ha treballat i incidim en les debilitats desuposa participar de les activitats d'activisme de la CGL i de promoció del 900ROSA.

Cada any anem a Madrid, a fer publicitat del servei a la festa de l'Orgull LGTB estatal i estem presents sempre en els grans esdeveniments de Barcelona, tant en els específics LGTB (Pink Corner o
Pride) com en les festes grans de la ciutat (Sant Jordi i la Mercè). El nostre voluntariat estarà sempre darrere l’estand explicant què és la CGL, què és el 900ROSA i què podem ferper ajudar-te a ser més feliç.
Article al número 11 de la revista Quaderns d'Acció Social i Ciutadania, dedicat a drets i polítiques per a les persones LGBT.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada